Blog

Sprawdź, co dzieje się w branży
Transport niskopodwoziowy i platformowy – przewóz gabarytów specjalistycznymi naczepami

Transport niskopodwoziowy i platformowy – przewóz gabarytów specjalistycznymi naczepami

Piątek, Wrzesień 29, 2023

Przewozy ponadnormatywne wymagają specjalnego przeprowadzenia. Zazwyczaj wykonuje się je specjalistycznymi środkami transportu. W transporcie morskim są to specjalnie przystosowane platformy zabezpieczane na statkach, w transporcie lotniczym odpowiednio przystosowane samoloty. W transporcie kolejowym transporty ponadnormatywne wykonuje się w zabezpieczonych kontenerach, a w przypadku transportu drogowego są to zazwyczaj specjalne naczepy.

By transport przebiegał bezpiecznie, przeważnie jest to transport niskopodwoziowy naczepami typu „lowboy”, odmianą naczep „flatbed”.

Charakterystyka transportów niskopodwoziowych i platformowych

Transporty niskopodwoziowe realizuje się zazwyczaj wtedy, gdy przewożony towar odznacza się dużą wagą, dużymi wymiarami albo jednym i drugim. W praktyce najczęściej są to szerokie i wysokie ładunki, które po umieszczeniu na zwykłej naczepie typu „flatbed” mogłyby wadzić o instalacje informacyjne na trasach. Transport niskopodwoziowy szczególnie sprawdza się w przypadku ładunków, które sprawiają problemy ze względu na swoją niestabilność oraz trudnych w załadunku. W praktyce najczęściej przewozi się w ten sposób:

- koparki i pojazdy budowlane
- pojazdy wojskowe (np. bojowe wozy piechoty)
- lokomotywy i wagony kolejowe
- kombajny i inne maszyny rolnicze

W niektórych krajach do transportu ładunków wyjątkowo ciężkich wykorzystuje się wzmocnioną wersję naczep lowboy, Heavy Equipment Transport System. Jest to sprzęt transportowy zaprojektowany na potrzeby amerykańskiej armii, przeznaczony do przewozu czołgów M1 Abrams oraz innych najcięższych ładunków. HETS składa się z przystosowanej naczepy oraz specjalnie wzmocnionego ciągnika. Obecnie znajduje się w użyciu 14 krajów na całym świecie. Ciągniki systemu HETS wykorzystuje się również do transportu zwykłych ładunków w trudnych terenach (jak np. drewno w górach).

Różnice pomiędzy naczepami typu "flatbed" i "lowboy" w transporcie niskopodwoziowym

Naczepy typu „lowboy” charakteryzują się niskim profilem oraz często znaczną długością. Standardowa długość takiej naczepy to ok. 16 metrów, z czego ok. 3 metrów zajmuje samo mocowanie do ciągnika. Wysokość naczepy lowboy to ok. 1,5 m, jednak przestrzeń ładunkowa zazwyczaj znajduje się niżej, na wysokości ok. 40 cm. Tak niewielki prześwit wymusza wcześniejsze dokładne zaplanowanie trasy przejazdu w celu uniknięcia nieprzewidzianych utrudnień na drodze (np. „hopki” czy zmiany jezdni ze względu na remonty). Standardowa naczepa typu „lowboy” ma wiele wspólnego z naczepami typu „platforma”. „Flatbed” jest jednak płaska na całej swojej długości, natomiast „lowboy” charakteryzuje się jednym lub dwoma spadami. Zarówno platformy jak i lowboye, jako że służą przeważnie do przewożenia pojazdów, mogą najczęściej zostać załadowane od tyłu. W tym celu często wyposażane są w specjalne prowadnice, które pozwalają umieścić towar na naczepie bez konieczności użycia dźwigów i systemów wspomagających.

Do czego wykorzystywać transport niskopodwoziowy? Co przewozić naczepami "lowboy" i "flatbed"?

Naczepy typu „flatbed” i „lowboy” doskonale nadają się do przewozu ładunków ponadgabarytowych nie tylko ze względu na swój duży udźwig i niską sylwetkę. Transport niskopodwoziowy naczepami typu „lowboy” i „flatbed” oznacza brak ograniczenia co do szerokości ładunku. Może on wychodzić poza obrys naczepy, pod warunkiem, że wciąż może zostać odpowiednio zabezpieczony i zmieści się na trasie. Do takich ładunków należą między innymi te bardziej spektakularne:

- Budynki mieszkalne
W Internecie dużą popularnością cieszą się nagrania ciężarówek przewożących ogromne budynki mieszkalne. Zlecenia tego typu wymagają rozbudowanego zaplecza technicznego i organizacyjnego. Spedytor musi nawiązać współpracę z wieloma podmiotami, m. in. w celu zabezpieczenia trasy, odpowiedniego przygotowania ładunku, etc. Jest to typowy przykład transportów z kategorii Project Cargo.

- Maszyny specjalistyczne
Spychacze, kafary, wagony kolejowe… Wszystko to, co jest ciężkie, długie, wysokie lub szerokie. Dlatego często w trasach widać np. ciężarówki przewożące kombajny, ciągniki rolnicze. Media nagłaśniają również przypadki, w których naczepy typu „flatbed” i „lowboy” wykorzystywane są do realizacji strategicznych zleceń, jak na przykład dostawa wagonów do warszawskiego metra.

Słowem: naczepy „lowboy” i „flatbed” są przeznaczone do przewozu dużych ładunków, które nie mają pozwolenia bądź nie są przystosowane do samodzielnego poruszania się po drogach, nawet jeśli mają koła.

Podział naczep typu "flatbed" i "lowboy" ze względu na parametry i możliwości

Naczepy można podzielić ze względu na zawieszenie i typ budowy. W przypadku lowboyów będzie to:

- Zawieszenie resorowe
Charakteryzuje się najniższym kosztem, jednak wiąże się ze stosunkowo dużymi drganiami. Oznacza to, że na wyboistej drodze nie tylko naczepa może ulec szybszemu zużyciu, lecz także przewożony ładunek może zostać w jakiś sposób uszkodzony (np.: z okien domu mogą powypadać niezabezpieczone szyby).

- Zawieszenie pneumatyczne
Taki rodzaj zawieszenia gwarantuje płynniejszą jazdę, a co za tym idzie, dodatkowo zabezpiecza przewożony ładunek i wydłuża żywotność naczepy. Niewątpliwą zaletą pneumatycznego zawieszenia jest możliwość dodatkowego podwyższenia lub obniżenia poziomu pokładu. Przekłada się to na uniwersalność naczepy.

- Zawieszenie hydrauliczne
Zalety zawieszenia hydraulicznego są zbliżone do zalet zawieszenia pneumatycznego. Dodatkową zaletą jest wykorzystanie układu hydraulicznego do możliwej szerokiej regulacji pracy osi. Zwiększa to zakres ich ruchu oraz stabilność ładunku.

- Zawieszenie niezależne
Hydrauliczne zawieszenie z podwójnym wahaczem oferujące świetną stabilność, lepsze parametry skrętne i większy przebieg. Zawieszenie niezależne jest wykorzystywane np. w specjalistycznych lowboyach, takich jak naczepa teleskopowa (mogąca znacznie zwiększyć swoją długość, nawet do 40 metrów!), 6&9 Axle Schnable with Steerable Dolly czy 10 Axle High Tonnage RGN Double Drop Expandable.

Kiedy flatbed, a kiedy lowboy?
W przypadku towaru, który nie mieści się do standardowej naczepy, ale nie przekracza drastycznie dopuszczalnych wymiarów, stosuje się klasyczne flatbedy. Zazwyczaj są wyłożone deskami bądź innym materiałem budującym podłogę. Lowboye sprawdzają się w bardziej ekstremalnych przypadkach, takich jak łopaty wirników elektrowni wiatrowych, czy naprawdę masywne i wysokie ładunki. Drewniana konstrukcja naczep może nie być wystarczająco wytrzymała dla wielu transportów, dlatego (szczególnie w przypadku lowboyów) pokład często buduje się ze stalowych belek pokrytych drewnem lub stalowych prowadnic. Prowadnice zwykle muszą być wymieniane co kilkadziesiąt transportów ze względu na wypaczenie materiału (obciążenie często jest nierównomierne, co prowadzi do wyginania się belek).

Transport naczepami typu „flatbed” często można wykonać mniejszymi jednostkami – solówkami z odpowiednio zmodyfikowaną przestrzenią ładunkową i zawieszeniem.

Transport niskopodwoziowy w Europie

Interesuje Cię wykorzystanie naczep „flatbed” i „lowboy” w swoim transporcie? Skontaktuj się z nami i poznaj korzystne stawki transportowe. Spedycja Cargis organizuje transporty drogowe do Niemiec, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Krajów Beneluksu, Czech, Austrii, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, Danii, Szwecji, Norwegii, do Krajów Bałtyckich i na Bałkany oraz na Węgry.

Szukaj